Konsten att reklamera
Tänk dig att du inte är nöjd med ett bemötande eller en vara. Vad gör du? Nio av tio går hem och surar, berättar troligen för kompisar/sambo/familj om vad som hänt, och historien går vidare några varv till. Men blir det någon förbättring? Nej. Med största sannolikhet sitter surtanten kvar i kassan och snäser. Med stor sannolikhet kan företaget inte själv rå över bröd som möglar i förtid eller hela nötter i schweizernötchokladen. Men de kan få dig att känna dig lite sedd, och ge dig något litet som plåster på såren så att säga. De kan kompensera för att de inte gjorde dig helt nöjd förra gången. OM DU LÅTER DEM! Företag i allmänhet ser hellre att man reklamerar och de får ersätta kunden lite än att man ger dem negativ kritik. Samtidigt vill de gärna också ta del av den positiva feedback du kan ge, och håller gärna sina kunder nöjda genom att uppmuntra att man pratar positivt om dem genom att skicka lite varucheckar.

Företag är beroende av feedback för att veta vad som är bra och inte. Det är därför de delar ut sina gratisprover på facebook eller via testpilotsidor. Det är därför man får ge sin åsikt mot poäng som omvandlas till premier i olika paneler. För de vill ha och behöver feedback. Detta visar sig också om du är missnöjd och mailar eller ringer till någons kundtjänst.
I allmänhet är det uppskattat att man hör av sig, och man får så gott som alltid NÅGOT tillbaka för besväret även om det ibland krävs att man besvarar med ett andra och ibland tredje mail för att förklara om man inte har koder eller liknande, och komplettera med adressuppgift om man inte tänkt på att lämna det i början av kommunikationen.
Men hur mycket kompensation det blir beror till viss del på hur du bemöter företagets brister. Är du förstående och nästan beklagar att du måste besvära dem med din kritik, så kan du få mycket mer än om du är otrevlig och sur i tonen. (logik kallar jag det, ingen vill väl vara snäll mot någon som inte är trevlig?!)

Vissa företag skickar dock inte värdecheckar utan produkterna man skrivit om. Förutom dessa har jag även fått kinderägg, kinder maxi, Gliss schampoo, hundgodis och lite annat blandat rakt ner i brevlådan.
Jag själv har sett den stora skillnaden genom två olika reklamationer till Arla, där jag ena gången var sur själv och skrev väldigt kortfattat hur jäkla störigt det var att bli kladdig om händerna när jag tog tag i de läckande förpackningarna, och nästa gång samma sak hände hade jag betydligt mer empati, jag förstår så klart att det inte var avsiktligt och att de inte rår över vad som händer med varje enskilt mjölkpaket från kossa till konsument, men då jag råkade ha annat i samma påse som simmade i mjölk när jag kom hem, så vore det skönt om jag kunde få mina utlägg för det läckande paketet tillbaka i alla fall.
För den första reklamationen fick jag 25 kr. För den andra 200 kr.
Jag fick något i båda fallen. Men väsentlig skillnad i uttryck visade väsentlig skillnad i ersättning också.
Så min slutsats blir följande:
Så länge du har skäl att reklamera så gör det, även om det inte är en nyligen inträffad incident. De flesta nöjer sig med en uppfattning av vad som hänt även om de egentligen behöver bäst föredag eller batchnr eller liknande.
Beröm gärna produkten i allmänhet, och försök få en hyfsat smidig övergång från positivt till negativt och beskriv sedan felet ingående och HAR du förpackningen så bifogar du så klart alla koder du kan hitta och fota gärna också. Men har du inte så ska det inte vara en katastrof.